fredag 9 december 2011

Egna initiativ

Fick i veckan en körning till en vårdcentral. Enligt de förhandsuppgifter som vi hade fått var det en medelålders man med bröstsmärta. Den sjuksköterska som möter upp börjar berätta lite vad som har hänt och vad de har gjort. Så långt var väl allt okej...det som jag reagerade på var när vi kom till frågan om hur EKG:t såg ut: "Det har vi inte tagit något..." blev svaret. För att på något sätt försöka rädda sitt eget ansikte så fortsätter hon med att säga: "Varför vi inte har gjort det får du fråga läkaren om, han har inte ordinerat nått EKG!"

Hur kan det komma sig att en av de platser som tar säkerligen flest EKG i hela vårdkedjan, en vårdcentral, inte kan komma på idén att ta ett på en patient som eventuellt har en pågående hjärtinfarkt!? Jag kan förstå att man som sjuksköterska på vårdcentralen inte känner sig säker på att tolka EKG om man inte gör det så ofta. Men om en patient har ont i bröstet så kan man väl åtminstone ta initiativet själv att göra undersökningen och be om hjälp med tolkningen! När vi sedan kom till om de hade påbörjat någon behandling så blev jag ju inte förvånad när jag insåg att ingenting var påbörjat...trots att resurserna att göra det fanns där.

Det är möjligt att vårdcentralerna får väldigt mycket oförtjänt kritik för hur de handlägger patienter, men tyvärr har jag sett många dåliga exempel på hur det kan se ut vid hämtning av patienter. Detta är bara ett av många exempel på hur det kan se ut då akutsjukvård möter primärvård....