onsdag 14 december 2011

Vardagen på en ambulansstation

Eftersom verksamheten är uteslutande händelsestyrd så finns det ingen dag som ser likadan ut. Däremot så finns det självklart saker som ska göras, oavsett vad som händer. För att ge lite exempel så tänkte jag ge en beskrivning av hur en dag på ambulansen kan se ut.

Morgonen börjar med att byta om till arbetskläder. Enligt god sed så brukar man dyka upp cirka 10-15 minuter före utsatt starttid för att avgående besättning ska kunna komma hem i tid. Vanligtvis samlas vi i tv-rummet eller konferensrummet för att dela upp besättningarna och se till att alla får rätt nycklar, radioapparater och mobiltelefoner med sig. Sedan skall ambulansen kontrolleras, både avseende medicinsk utrustning och själva fordonet i sig. Personligen brukar jag börja med att gå igenom läkemedelsväskan där den mest vitala utrustningen finns, därefter defibrillator andningsvårdsväska. När de sakerna är kontrollerade så kan man lösa de flesta situationer på ett bra sätt. All den övriga utrustningen är för mer ”finlir”.  

Beroende på vilket fordon man åker så är de uppbyggda på olika sätt, vilket gör att saker kan finnas på olika ställen. Man går igenom alla lådor och fack för att se att allt ligger på rätt plats. När man har jobbat ett tag så hittar man sin egen struktur att kontrollera efter och de flesta gör på olika sätt. Därför är det självklart väldigt viktigt att kommunicera ordentligt med sin kollega så att man varken dubbelarbetar eller missar viktiga saker. Något som är minst lika viktigt är att plocka bort utrustning som är utöver den bestämda eller de saker som ligger på fel plats. I en kritisk situation vill man att de ska se ut som det bör och inga avvikelser finns. Ambulanserna genomgår även vecko- eller månadskontroller, men erfarenheterna visar att en grundlig kontroll före man åker ut på dagens första larm ofta lönar sig, då det är lätt att saker glöms bort vid komplettering efter föregående uppdrag.

Att fordonets kondition måste vara i topp, säger sig självt! En vanlig dagkontroll innefattar tillsyn av alla vätskenivåer och bränsle. Lampor som är trasiga byts ut så snabbt som möjligt för att säkerställa att vi syns ordentligt. Däck och mönsterdjup ses över. Om bilen är kraftigt nedsmutsad är det även på sin plats med en snabb avtvättning för att reflexerna skall synas ordentligt, särskilt vid den här mörka årstiden då smutsen snabbt fastnar framför allt på sidor och baklucka.

Om man inte redan har fått dagens första körning under tiden som man går igenom bilen så är det dags för morgonmöte. Någon av de närvarande cheferna informerar om nyheter eller sådant som är på gång i verksamheten.  Det är även obligatoriskt med att blåsa i alkometer, då nykterhet är en självklarhet i vår verksamhet.

Efter de obligatoriska momenten är det dags för frukost. En rejäl sådan är bra att stoppa i sig, då det aldrig är helt säkert att lunchen infinner sig vid samma tidpunkt som när magen tycker att det är dags att äta! På vardagarna finns oftast fler små projekt att ta tag i. De flesta som arbetar som fast anställda har även ansvarsområden som skall skötas om på de lediga stunderna mellan körningar. Det som inte hinns med under arbetsdagen får antingen lämnas över till någon kollega eller göras nästa gång man är på jobbet. Tiden till första, och sedan mellan kommande, är oftast kort så det gäller att vara så effektiv som möjligt med tiden på stationen.

Oftast brukar dagarna förflyta väldigt snabbt och tiden på stationen är många gånger väldigt kort. Om man hinner med en kort fika på förmiddagen och får sin lunch någon gång före klockan slår 14 så brukar det räknas till en bra dag.

Skillnaden mellan dag- och nattpass är oftast mängden jobb. Generellt sett är det något lugnare på nätterna, men detta varierar mellan passen. På nätterna sker också mindre stationsrutiner och den värdefulla tiden vi har mellan uppdragen ägnas åt vila, umgänge och om man har riktig tur en stunds sömn.
När avlösande besättning kommer och man får lämna över radio, telefon och nycklar är det dags att byta om, snygga till sig och bege sig hem för lite välförtjänt vila innan nästa fartfyllda pass.