Eftersom verksamheten är uteslutande händelsestyrd så finns
det ingen dag som ser likadan ut. Däremot så finns det självklart saker som ska
göras, oavsett vad som händer. För att ge lite exempel så tänkte jag ge en beskrivning
av hur en dag på ambulansen kan se ut.
Morgonen börjar med att byta om till arbetskläder. Enligt
god sed så brukar man dyka upp cirka 10-15 minuter före utsatt starttid för att
avgående besättning ska kunna komma hem i tid. Vanligtvis samlas vi i tv-rummet
eller konferensrummet för att dela upp besättningarna och se till att alla får
rätt nycklar, radioapparater och mobiltelefoner med sig. Sedan skall ambulansen
kontrolleras, både avseende medicinsk utrustning och själva fordonet i sig.
Personligen brukar jag börja med att gå igenom läkemedelsväskan där den mest
vitala utrustningen finns, därefter defibrillator andningsvårdsväska. När de
sakerna är kontrollerade så kan man lösa de flesta situationer på ett bra sätt.
All den övriga utrustningen är för mer ”finlir”.
Beroende på vilket fordon man åker så är de uppbyggda på
olika sätt, vilket gör att saker kan finnas på olika ställen. Man går igenom
alla lådor och fack för att se att allt ligger på rätt plats. När man har
jobbat ett tag så hittar man sin egen struktur att kontrollera efter och de
flesta gör på olika sätt. Därför är det självklart väldigt viktigt att
kommunicera ordentligt med sin kollega så att man varken dubbelarbetar eller
missar viktiga saker. Något som är minst lika viktigt är att plocka bort
utrustning som är utöver den bestämda eller de saker som ligger på fel plats. I
en kritisk situation vill man att de ska se ut som det bör och inga avvikelser
finns. Ambulanserna genomgår även vecko- eller månadskontroller, men
erfarenheterna visar att en grundlig kontroll före man åker ut på dagens första
larm ofta lönar sig, då det är lätt att saker glöms bort vid komplettering
efter föregående uppdrag.
Att fordonets kondition måste vara i topp, säger sig självt!
En vanlig dagkontroll innefattar tillsyn av alla vätskenivåer och bränsle.
Lampor som är trasiga byts ut så snabbt som möjligt för att säkerställa att vi
syns ordentligt. Däck och mönsterdjup ses över. Om bilen är kraftigt nedsmutsad
är det även på sin plats med en snabb avtvättning för att reflexerna skall
synas ordentligt, särskilt vid den här mörka årstiden då smutsen snabbt fastnar
framför allt på sidor och baklucka.
Om man inte redan har fått dagens första körning under tiden
som man går igenom bilen så är det dags för morgonmöte. Någon av de närvarande
cheferna informerar om nyheter eller sådant som är på gång i verksamheten. Det är även obligatoriskt med att blåsa i
alkometer, då nykterhet är en självklarhet i vår verksamhet.
Efter de obligatoriska momenten är det dags för frukost. En
rejäl sådan är bra att stoppa i sig, då det aldrig är helt säkert att lunchen
infinner sig vid samma tidpunkt som när magen tycker att det är dags att äta!
På vardagarna finns oftast fler små projekt att ta tag i. De flesta som arbetar
som fast anställda har även ansvarsområden som skall skötas om på de lediga
stunderna mellan körningar. Det som inte hinns med under arbetsdagen får
antingen lämnas över till någon kollega eller göras nästa gång man är på
jobbet. Tiden till första, och sedan mellan kommande, är oftast kort så det
gäller att vara så effektiv som möjligt med tiden på stationen.
Oftast brukar dagarna förflyta väldigt snabbt och tiden på
stationen är många gånger väldigt kort. Om man hinner med en kort fika på
förmiddagen och får sin lunch någon gång före klockan slår 14 så brukar det
räknas till en bra dag.
Skillnaden mellan dag- och nattpass är oftast mängden jobb.
Generellt sett är det något lugnare på nätterna, men detta varierar mellan
passen. På nätterna sker också mindre stationsrutiner och den värdefulla tiden
vi har mellan uppdragen ägnas åt vila, umgänge och om man har riktig tur en
stunds sömn.
När avlösande besättning kommer och man får lämna över
radio, telefon och nycklar är det dags att byta om, snygga till sig och bege
sig hem för lite välförtjänt vila innan nästa fartfyllda pass.