torsdag 15 december 2011

Klä på sig jobbet


Ambulansjobbet karakteriseras många gånger av att man får lösa situationer med hjälp av de begränsade resurser som man har med sig. För att på något sätt öka oddsen för att man ska kunna lösa uppgiften så behöver ha med sig vissa saker. Jag personligen är av den åsikten att jag hellre bär med mig en sak för mycket än står utan när jag verkligen behöver. Kollegor kan beskrivas utifrån två kategorier: De som är lika mig själv och de som rycker på axlarna och hoppas att ”det löser sig”.

Som grundläggande utrustning så har alla, lite beroende av rådande väder, på sig gröna långbyxor, t-shirt och långtröja. På fötterna sitter skyddsskor som har tåhätta och spiktrampskydd. En gul jacka eller väst med massor av reflexer tillhör också att dra på sig vid de tillfällen som det är viktigt att vi syns ordentligt. Vad man sedan stoppar i alla fickor är däremot helt upp till var och en.

Min utrustning ser ut ungefär på detta sätt:
I tröjans bröstficka sitter namnskylt och hållare för låskort. I de vanliga byxfickorna har jag mina privata saker, plånbok och mobiltelefon. Benfickan på höger sida innehåller  RETTS-handboken samt en stor mängd lila nitrilhandskar och utanpå i en mindre ficka ligger jobbmobilen samt några pennor. I vänster benficka ligger en pärm i A6-storlek med utskrifter av de viktigaste behandlingsriktlinjerna och tabeller för läkemedelsdoser och vitalparametrar för barn i olika åldrar. Även en energi-bar brukar smygas ner här att ha som nödproviant om matuppehållet dröjer. I bältet sitter hållare för RAKEL-radio, nyckelkrok, en kraftig LED-ficklampa, multiverktyg och en traumasax.

Vilka saker man har med sig är något som alltid är dynamiskt och genomgår ständigt förändring. Så som det ser ut idag är det som jag känner just nu är det som kan hjälpa mig att göra ett bra jobb. Hur det ser ut om en månad eller tio år återstår att se…